Zoom G1 Four Multi-Effect-Pedal
snel beschikbaar (ca.2-5 dagen)
snel beschikbaar (ca.2-5 dagen)

Dit product is besteld en verwachten we bij ons in de komende dagen.

BN
Leuke gadget met complexe opties
Bobby Naish 26.07.2021
Dit is een apparaatje waar werkelijk heel veel mee kan. Mits je er een behoorlijke studie van gemaakt hebt om te weten wat elke optie doet. Er valt ontzettend veel in te stellen, te kiezen, te samenstellen, te regelen etc. Zoveel dat het me in het begin echt duizelde. De presets die er op zitten zijn aardig en benaderen bekende sounds, maar het is duidelijk dat het nog niet het echte werk is.

Er is een optie om via een App op de PC instellingen te maken "Zoom Labs". Helaas werkt dat totaal niet, het is een geinig lokkertje, en meer niet.

Toch ben ik blij met dit apparaat, ik heb een zee aan nieuwe geluiden kunnen toevoegen en daarmee kunnen experimenteren.

De bediening van het apparaat vind ik erg onoverzichtelijk en te weinig intuïtief. Het blijft zoeken naar welk knopje wat doet en wanneer. Want er zijn verschillende modi waarin het apparaat kan staan en dan verandert ook de functie van een knopje.
Ik vind het een knap staaltje engineering dat je in zo'n klein apparaat zoveel opties weet te proppen. De vraag is wel of het niet z'n doel voorbij is geschoten.

Wat ronduit ergerlijk is, is dat het schermpje niet afleesbaar is als je instellingen aan het wijzigen bent. Dan zit je er met je vingers voor. Dat is een aspect waar ze bij Zoom nog eens mee terug naar de tekentafel moeten. Overigens is het te verhelpen door het apparaat op ooghoogte aan de wand te monteren, maar dan is de foot-switch zo lastig te bedienen.

Nog 1 puntje van verwarring: op de beide switches zit een doorzichtig stukje plastic aan boven/zijkant. Daarmee kun je met je vingers de foot-switch bedienen. Ik neem tenminste aan dat dat de bedoeling is. De feel van die knopjes is waardeloos en houdt een beetje het midden tussen een spons indrukken en het gevoel dat een takje doorbuigt en afbreekt.
Daarbij snap ik niet dat het van doorzichtig plastic is gemaakt, ik verwacht nog steeds dat er een keer lampjes gaan branden achter het 'glaasje'.

Wat me erg tegenviel is de handleiding. Ook op internet is de beschrijving van de verschillende features / effecten zo summier, dat je daar verder niets aan hebt. IK denk dat het gebruik van het apparaat echt een stuk interessanter en leuker zou zijn als er wat uitgebreider was geschreven over de diverse opties en instelmogelijkheden. Dit gemis vind ik echt een tekortkoming van de fabrikant.

Om kort te gaan: een geinig gadget voor eindeloos speel en ontdek plezier, waar nog wel wat aan te verbeteren valt.