Harley Benton RB-414CS Classic Series

Blij met deze RB-414 bas!
Tulley 22.04.2020
Dit is een mooie basgitaar, qua model licht geinspireerd door de Rickenbacker 4001/4003 bassen, maar dan voor veel minder euro's. Vroeger zo een gehad, maar helaas ooit verkocht.

De Harley Benton RB-414 is geen replica, maar een mooi gemaakte bas die in de verte lijkt op de echte 400x. De body is vrij dik en ietwat aan de zware kant maar balans is goed.
Afwerking is fraai maar krasgevoelig!

Tonen van de (passieve) pickups zijn goed en goed te regelen. Potmeters voelen solide aan. Tegenvaller was de beschermplaat op het bridge-pickup; een dun plaatje metaal wat snel krom buigt. Ik heb dit vervangen door een origineel RIC part, Past gewoon.

De standaard snaren zijn matig, maar kunnen natuurlijk makkelijk worden vervangen. Ik prefereer flat-wounded, maar voor het typische RB400x geluid kun je beter de standaard snaren laten zitten.

De gitaar had bij aankomst een kleine beschadiging aan de kop. Dit is goed en coulant opgelost door Thomann. Netjes een restitutie op de creditcard gekregen. Geen gedoe!