g
Extreem mooie bas voor het geld
grrroovedude 29.05.2018
Ik heb deze basgitaar gekocht omdat ik een fretloze bas wilde proberen. Ik speel ca. 35 jaar gitaar, waarvan ongeveer een jaar serieus basgitaar. Ik heb twee andere basgitaren, een lage middensegment bas, de Yamaha RBX375 (vijfsnarig, actief), een hoger middensegment MiM Fender Precision Deluxe (actief en passief) en nu deze instapsegment Harley Benton (passief). De bas verhoudt zich qua klank prima tot de andere twee bassen. Van de drie vind ik de Yamaha het minst gebalanceerd klinken en de Fender en de Harley Benton het best. Vergeleken met de Fender en de Yamaha is de Harley Benton relatief simpel, zonder actieve electronica, maar hij doet prima wat hij moet doen. Ik gebruik de bas vooral thuis en in de oefenruimte met de band.

De bouwkwaliteit is prima, al zijn er dingen op aan te merken, die bij een kwaliteitscontrole eruit hadden moeten worden gepikt. Zo was bij mijn bas de topkam bij de A-snaar te diep ingevijld, waardoor er fretbuzz was (haha, kan dat op een fretloze bas? In ieder geval geratel. Dat is verholpen (truc: baking soda en secondenlijm). De hals /brug zitten ook niet perfect gecentreerd (minieme afwijking, maar toch), waardoor de G-snaar dichter bij de rand van de toets zit dan de E-snaar. Dit heb ik naar een werkbare situatie gebracht door de hals te lossen en deze in de juiste positie vast te zetten.

Eén van de schroeven van de brug is niet goed vastgedraaid in de body, ook gemakkelijk te verhelpen.

De intonatie en afstelling waren verder OK.

De stemmechanieken zijn van een prima kwaliteit en voelen goed aan. De brug vind ik wat dunnig, maar ik ben een Fender HiMass brug gewend dus dat is geen vergelijking.

De potmeters kraken niet en voelen stevig aan. Wel is van de kleinste potmeter het asje niet goed vastgezet in de potmeter, waardoor deze eruit getrokken kan worden (wat ik merkte toen ik de aanduiding op de knoppen in dezelfde stand wilde zetten bij 'vol open' of 'vol dicht', ik wilde de knop eraf trekken en trok het asje mee. Teruggeduwd en verder geen kwalijke gevolgen).

De Roswell pick ups vind ik verbazend goed, heel open en een mooie klank. Wel bromt de bas wat als je hem niet aanraakt. Misschien een shielding dingetje, maar dat is ook snel op te lossen met wat alu folie.

De gebruikte houtsoorten zijn ook mooi. Ik heb een mooie (zelfs bookmatched) 2 piece body en een fraaie maple hals. Het 'Blackwood' ken ik niet als toonhout, maar het klinkt goed en voelt hard aan, tussen palissander en ebben in.

De fretmarkeringen zitten op de juiste plek en zijn netjes ingelegd en afgewerkt. De sunburst is netjes aangebracht en ik heb geen fouten in de lak kunnen ontdekken.

Ik durf met deze bas zeker het podium op, hij voelt solide aan en klinkt goed. Kortom: een meer dan goede bas, en zeker als je de idioot lage prijs in aanmerking neemt. Het vijfvoudige is hij ook zeker waard.

Best wel goede bass
Edwinvanderputten 01.11.2020
Alles is natuurlijk relatief. Je kan een bas van 159 niet vergelijken met een dure fender, of iets dergelijks.

Ik gebruik de fretloze bas voor een enkele opname. Daarom wil ik er geen kapitalen aan uitgeven. Echter; dit is een prima bas voor het geld.

ik vind de elementen verbzaend goed klinken voor de prijs, dat had ik niet verwacht. Op den duus zal ik ze wel een keertje vervangen, maar dat is nog zeker niet nu het geval.

Stemmechanieken zijn niet geweldig, maar het kan er mee door. De hals is niet heel stevig, ik vind hem iets te buigzaam.

Maar... kom op... voor dit geld heb je echt een hele mooie afgewerkte, best goed klinkende basgitaar!

Harley Benton JB-40FL SB
Anoniem 03.06.2016
Ik ben niet snel tevreden over een Bas gitaar.
Maar door deze bas was ik toch wel zeer verast.
Hij is goed en mooi afgewerkt (geen kieren of lijmresten)
De hals is bijzonder mooi.
Speelt heel soepel en voelt echt goed aan.
Is niet zwaar ik denk 3,5 kg.
Het geluid is ook verrassend goed door de Wilkinson elektronica.
Ik heb hem op een Ashdown t15 aangesloten.
En het geluid is zeer rijk vooral in het midden gebied.
Ik persoonlijk vind dat er wat dikkere snaren op mogen (meer laag)
105 in plaats van 100 op de E snaar.
Maar verder is het gewoon een zeer verassend goede bas.
Intonatie is ook zeer precies.
Ik speel er graag op

Gv
Prima fret-less
GH van Dijk 15.03.2020
Prima bas, voor mij vooral een oefening bas.

De bas is lekker licht, zit goed in elkaar en is goed afgewerkt.

Klankmatig is het niet echt bijzonder, maar het doet niet onder voor bv een squier fretless of iets anders in die prijs categorie.

Negatieve punten ben ik niet tegen gekomen.