Epiphone J-45 EC Studio NA

Gratis verzending verwacht tussen Dinsdag, 14.05. en Woensdag, 15.05.
Voor deze prijs één van de beste western gitaren op de markt
HKLEIN 14.11.2019
Kocht deze gitaar ruim een jaar geleden. Was snel geleverd, perfekt verpakt en onbeschadigd aangekomen. Dit is zonder twijfel voor deze prijs één van beste western gitaren op de markt. Afwerking is echt perfekt, prachtig vrijwel foutloos geproduceerd. Ik bezit 6 gitaren, maar deze was zo uit de doos de meest perfekte! Heel kleine foutje, binnen in de kast was een kabeltje losgekomen en op de hals is een heel klein lakfoutje te zien (uitgelopen lakplekje), maar dat mag verder geen naam hebben. Het goedkoop ogende (E) logo zat niet erg vast en heb ik verwijderd, ziet er niet uit namelijk.

Snaaraktie-Intonatie
De snaaraktie was zo uit de doos werkelijk perfekt, lager kan gewoon echt niet, door de gecompenseerde brugkam is de intonatie ook 100%, ook dat zal niet altijd het geval zijn bij andere merken. Je kan zien dat de kwaliteitscontrole af fabriek echt perfekt is. Met deze Epiphone koop je dus wel een stukje kwaliteit zekerheid, ze hebben dan ook een goede reputatie op dit gebied.

Geluid
Door de massieve top is het geluid mooi gedetailleerd, maar wel behoorlijk luid, het is natuurlijk een grote gitaar (grote kast), dus het volume is groot. Dat kan een nadeel zijn in een kleine ruimte, want je stem komt er dan bijna niet bovenuit. De ingebouwde voorversterker is echt perfekt, de gitaar klinkt over een versterker dan ook zeer mooi, zonder bijgeluiden of rondzing problemen. Ik heb ook een Ibanez acoustic/electric gitaar, maar de voorversterker in die gitaar is aanzienlijk minder van kwaliteit. De ingebouwde elektronische stemunit is wat moeilijk af te lezen, omdat de ledjes heel klein zijn, maar is toch heel handig en bruikbaar.

Speelbaarheid
De gitaar is redelijk makkelijk te bespelen door de lage Aktie, de meegeleverde snaren zijn wat stug. De hals is niet te dik en voorzien van matte lak wat de bespeelbaarheid ten goede komt. De kast grootte is soms wat onhandig of minder comfortabel in gebruik.

Tuners
De stemmechanieken zijn van goede kwaliteit en houden de gitaar perfekt in stemming

Conclusie
Hele mooie en goed klinkende western gitaar, perfekt geproduceerd, perfekt afgewerkt en perfekt afgesteld ook, kan concurreren met gitaren in een hogere prijsklasse tot wel 500 euro of meer. Ben er erg blij mee. Absoluut aan te bevelen!

Slijtage frets
Ik bespeel de gitaar dagelijks en nu na een jaar is er al slijtage te zien op de bovenste frets (groeven), dat vind ik dan wel wat snel.

Voordelen:
- prachtig geluid
- mooi afgewerkt
- 100% perfekte aktie en intonatie zo uit de doos
- goede bespeelbaarheid
- goede ingbouwde voorversterker
- perfekt gecompenseerde brugkam
- uitstekende stemmechanieken
- veel value voor money
- merk met uitstekende reputatie

Nadelen:
- grote kast (soms oncomfortabel)
- erg luid volume
- snelle slijtage frets