Scheurelementen met natuurlijke touch
Anoniem 31.05.2016
De EMG-JH pickups zijn de signature pickups van James hetfield, gitarist van Metallica. Ze zijn vooral bedoelt voor Metal.

Geluid:

De EMG-JH set is de perfecte mix van een actieve metal humbucker en een passief element. Ze hebben de hoge output die we gewend zijn van actieve EMGs maar tegelijkertijd komt de dynamiek van je spel veel beter naar voren, dit is dan ook het sterkste punt van de pickups. Ik heb ze vergeleken met de EMG 81 en EMG 60 (de vorige pickups van James Hetfield) en ze klinken overduidelijk veel natuurlijker, wat dan wel weer ten koste gaat van een beetje scheur. Ze zijn echter perfect voor de wat veelzijdigere metalgitarist die ook graag muziek van bijvoorbeeld Pink Floyd en Led Zeppelin speelt.

Installatie:

De pickups zijn door het EMG Solderless system makkelijk te installeren. De gitaar waar ik ze ingezet heb boodt niet al te veel ruimte maar toch zijn ze er met een beetje handigheid makkelijk in te krijgen. Wel is het Solderless system niet per definitie solderless, dit hangt namelijk van je gitaar af.

Constructie:

De pickup covers zijn van zwart chroom gemaakt en hebben in tegenstelling tot de klassiekere EMGs pole-pieces, wat ze een meer vintage-achtige look geeft. Ze zitten stevig in elkaar en je moet er wel heel raar mee omgaan wil je ze kapot maken. Wat een nadeel kan zijn is dat het chroom makkelijk vingerafdrukken op zich krijgt maar dat heeft naar mijn mening ook zeker zijn charme.

Conclusie:

Deze pickups zijn perfect voor de metalgitarist die op zoek is naar een pickup die ook clean goed uit de bus komt. Met zijn hoge kwaliteit, uniek geluid en klassieke doch moderne look is de EMG-JH set voor mij de ideale pickup set. De enige nadelen zijn dat de installatie niet per definitie heel gemakkelijk is en dat de pickups iets minder scheur hebben dan hun andere EMG broertjes. Maar dat is allemaal meer een kwestie van smaak dan van kwaliteit.