Harley Benton EAX-500TL Mahogany

Gratis verzending verwacht tussen Woensdag, 8.05. en Vrijdag, 10.05.
Prachtige gitaar met een zeer mooie, heldere sound en dito afwerking.
Partizan 03.10.2020
Ongelooflijk dat er voor dit aankoopbedrag zo’n gitaar gebouwd kan worden.
Na aankomst van verzending (duurde slechts twee dagen) gelijk uitgepakt en goed geinspecteerd op schade of onvolkomenheden.
Werkelijk niets kunnen vinden, deze gitaar is echt ontzettend netjes gebouwd!
Prachtig hout gebruikt, de frets zijn netjes en glad afgewerkt, de stemmechanieken zijn van prima kwaliteit en de lak zit er echt perfect op!

De klank is helder en vol met een zeer goede sustain. Ik wil graag even noemen dat deze HB een stuk mooier klinkt dan mijn Ovation Celebration semi-akoustische gitaar. En die kostte bijna het vierdubbele....
Ik heb wel de snaren waarmee deze gitaar geleverd werd na een dag vervangen voor .010 snaren van D’Addario. De gemonteerde .012 snaren waren erg stug, maar dat is een persoonlijke voorkeur natuurlijk.
De Fishman pickup doet zijn werk goed en geeft gewoon prima geluid via de gitaarversterker.
De ingebouwde tuner leek in het begin slecht te werken. Ik kreeg de snaren maar met moeite gestemd hiermee. Na een aantal maanden heb ik de el-cheapo 9volt chinese batterij die toen werd meegeleverd, vervangen voor een nieuwe Varta en de tuner werkt ineens 10x beter. Stemmen gaat nu perfect.

Als ik perse een puntje van aandacht moet benoemen dan zou het het voorste ophangpunt voor de riem zijn op deze gitaar; die hebben ze echt op een hele rare plek onderaan de hals gemonteerd. Erg lelijk in het zicht én onhandig met een riem bevestigen.
Maar goed, ik gebruik geen draagriem dus wat dat betreft voor mij geen punt verder. In het algemeen is dit gewoon een supergoede aankoop en zeker voor dit bedrag een hele dikke aanrader!

UPDATE OKT. 2021:
Ik heb deze gitaar nu een jaar in gebruik en bevalt nog steeds prima.
Wel merkte ik dat de actie vrij hoog is vanuit de levering.
Daarom heb ik de brug 1 mm verlaagt. Dit resulteert in een lage actie zonder fretbuzz. Verder vond ik de hoogglans lak op de neck niets. Daarom bewerkt met waterproof schuurpapier om een gladde, niet sticky hals te krijgen. Werkt perfect!
De gitaar speelt na de aanpassingen en afstelling enorm goed. Nog steeds zeer tevreden!

FS
veel gitaar veel voor beperkt budget
Filip Smeers 08.08.2023
eerst en vooral, ik was op zoek naar een thin line body.
Ik heb gespeeld op Yamaha APX 600 en Ibanez, TCM 50. Deze 2 hebben een kleinere body, maar verliezen klank.
Dan heb ik mijn oog laten vallen op EAX 500 TL.
Hij heeft een Auditorium gitaar met een smaller body
En ik heb deze dan ook besteld.

De levering : vlekkeloos.

De verpakking : de gitaar is op zich heel goed verpakt.
Steekt in een aparte hoes en de nek is speciaal ondersteund.

De afwerking van de body : dit is van een heel goed niveau "WAAUW"
De afwerking van de hals : ook heel goed "WAAUW"
De afwerking van het fret board : dit kan beter, hier is wat "opsmukwerk" nodig.
Algemene conclusie : mooi, heel mooi.
Het stemmen : met de ingebouwde tuner ging dit eigenlijk wat moeizaam. De batterij die wordt meegeleverd, daar heb ik een beetje mijn twijfels over. Deze ga ik veranderen Maar eens gestemd, alles ok.
Het spelen : een TL body geeft een andere klank, maar verliest naar mijn gevoel niet veel (dit is wel persoonlijke smaak)
Wat mij wel opvalt is dat de "action of the guitar" lager ligt dan bij de LAG T44A (degene waar ik jaren heb op gespeeld). Dit is voor mij (ook weer een persoonlijke smaak) beter.