Elektron Digitone

Een lekker compact degelijk apparaatje met een enorm karakter!
MRNXGBRL 14.06.2019
De FM synth Digitone/Digitone Keys heeft een kenmerkend eigenzinnig geluid, alsof van een andere planeet, en laat zich na even freubelen gemakkelijk bedienen. Geen lange aanloop nodig dus. Je eigen unieke FM geluiden vormen is ineens niet meer zo ingewikkeld zoals dat voorheen met bekende oude FM synthesizers een bijna onmogelijke uitdaging was. De toetsencombinaties zijn logisch en nagenoeg identiek aan bijvoorbeeld de Digitakt zodat je geen raketgeleerde hoeft te zijn om deze binnen een oogwenk naast elkaar te bedienen, daardoor kun je er lekker op los gaan zonder steeds met de neus in de handleiding te moeten duiken.

Ikzelf vind de benadering van het programmeren erg prettig. Je kan er naar hartelust op los tweaken en met elke draai aan een willekeurige knop open je weer nieuwe deuren. De 'preset' geluiden die je per Trig (step) in een sequence ook weer compleet kunt vormen/wisselen, mbv parameter locks/soundpool, om bijv. ook effecten/waarden aan toe te wijzen, ronduit machtig! Het voelt voor mij aan als een oudere 'bekende tracker' met de minimalistische aanpak waarbij 4 tracks/sporen ter beschikking staan. Die 'beperking' stimuleert en beloont de creativiteit om hier weer inventief mee om te gaan.

! Naast de fysieke interactie kun je via Overbridge, een gratis programma, de Digitone ook als VST in je fav DAW aansturen! Alle losse kanalen + extra's, daar trek je zo via de USB 24Bits multitracks van! Daarnaast maakt Overbridge de interne bibliotheek nog eens overzichteijk om gemakkelijk je presets te organiseren. Ook zijn uiteraard via de VST alle interne parameters aan te sturen en te automatiseren en word de signal flow nog een keer extra duidelijk visueel weergegeven. Je waant jezelf een volwaardig soundesigner!

De synergie van de Elektron-serie tussen bijvoorbeeld de Digitakt, Digitone en Analog Heat is waanzinnig! Mijn complete VST synth collectie staat nu stof te vangen en ik ben weer meer bezig met het maken van eigen geluiden en 'de reis' om tot muziekstukken te komen. Audio ipv Visueel. Ik vind het persoonlijk een verademing en geeft weer plezier en ruimte voor de happy accidents om je weer in nieuwe richtingen te sturen. Kortom samengevat: de Digitone is een onuitputtelijke bron van eerlijke inspiratie en een sleutel naar nieuwe werelden!

Geweldig
GeorV 25.06.2019
Sprakeloos, wat een geluid en wat een mogelijkheden!