I lager om 5-7 veckor
I lager om 5-7 veckor

Denna artikel förväntas i lager inom kort och kommer då att skickas ut omgående.

B
Perfekt funktionshögtalare!
Benjibou 11.02.2024
Som rubriken! funkar för allt och gör ett bra jobb för allt jobb man kan tänka sig för ett otroligt bra pris.

Yamaha HS8 monitorer
Anonym 09.08.2016
Jag behövde ett par monitorer för att mixa min musik och efter att ha läst tester på nätet bestämde jag mig för ett par Yamaha HS8, då de fått bra recensioner på just ärligheten i ljudet vid mixning.
Priset var också bra tyckte jag.
Jag valde storleken med 8" membran för att få bättre basåtergivning.
När jag fick hem dom från Thomann och hade kopplat upp dom var jag nyfiken på hur dom skulle låta i min studio.

Yamaha rekommenderar att dom ska stå minst 1,5 meter från väggen, men det är nog inte många som har möjlighet till en sådan placeringen i ett normalt rum. Så jag ställde mina så nära väggen som möjligt istället då detta ger mindre baspåverkan från väggarna.

Först kändes basen lite bumlig, men det gick att justera med "Room control" switcharna på baksidan, jag sänkte basen med 2 dB. Då blev basen tydligare och mer distinkt.

När det gäller att mixa en låt i dessa monitorer är dom mycket bra anser jag. Dom är ärliga och låter bra både i låg och stark volym, och frekvensområdet är tillräckligt.

Men när jag sitter och spelar piano med ett fint flygel-ljud från min Korg Kronos genom monitorerna så låter det faktiskt inte så bra. Jag tror det beror på att dom är så genomärliga för mixing att enbart ett pianoljud inte blir så vackert i dessa.

Så till mixning kan jag starkt rekommendera dom, men ska man ha dom till lyssning av pianoljud finns det andra monitorer som är bättre.