1 Recensie

United UT Twin87

Gratis verzending verwacht tussen Dinsdag, 11.06. en Woensdag, 12.06.
Hoge verwachtingen niet waargemaakt...
RuudNL 02.07.2022
Ik had, mede door de positieve reviews, hoge verwachtingen van de United UT Twin87.
Verwachtingen, die in elk geval voor mij, niet waargemaakt werden.
De eerste klankindruk was, dat het 'diepste' laag ontbreekt.
Metingen bevestigen dit. Het lijkt alsof de microfoon frequenties onder ca. 100 Hz verzwakt overdraagt.
Wellicht is dit een ontwerpconcept, maar als er laag verzwakt moet worden, dan doe ik dat zelf wel.
De output van de microfoon is laag, in de 'moderne' mode zelfs láger dan bijvoorbeeld een U87ai.
(De output vs. SPL is voor zover ik weet niet gespecificeerd.)
In de 'vintage' mode is de output nog eens ca. 4 dB lager, wat te verklaren is door de lagere polarisatiespanning op het kapsel.
In de 'vintage' mode geeft de microfoon iets meer laag en iets meer hoog ten opzichte van de 'modern' mode.
Het 'laag-af' filter is nogal extreem. Min 12 dB bij 80 Hz. levert een uiterst 'dun' klinkende microfoon op.
De laag verzwakking is veel te veel om het proximity effect te compenseren.
Het beste is dan ook dit 'laag-af' filter maar niet te gebruiken.
Ik heb de Twin87 nog even vergeleken met de Warm Audio WA-87.
Bij deze test wint de WA-87 overduidelijk waar het gaat om de 'body' van het geluid.
Jammer, een gemiste kans. Ik ga de microfoon terugsturen...