Harley Benton PB-Shorty BK Standard Series

Leverans beräknas mellan Tisdag, 14.05. och Onsdag, 15.05.
En riktig bas!
Anonym 31.03.2017
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera detta men denna löjligt billiga kortskaliga bas har en kvalitet i ljudet som är toppstandard enligt mig. Jag kan jämföra med mina Fender Customer Shop och Gretch samt Gibson mm. Basen har ett eget sound och låter ju naturligtvis ej riktigt som min Fender P-bas men själva kvalitén i ljudet är lika bra. Jag måste först säga att ni måste byta till kvalitetssträngar först. De som satt på har svag magnetism och ger således ett anemiskt svagt ljud. Jag har provat både slipade och round wound men fastnade för Thomastik flats som ger ett mycket thumpigt kontraliknande ljud!
Jag hade nog tur med byggkvaliteten för banden sticker ej ut alls (ännu). Passformen i halsfickan är tajt och översadeln är rätt slipad. Halsen är oväntat bred, som på en 57' P-bas vilket gör att den passar vuxna bätttre än barn.
Intonationen och kurvaturen anpassade jag enligt min smak. Jag ökade den men pga skalan så kan man ha hög stränghöjd utan att det blir svårt att spela. Resonansen blir då ännu lite bättre.

Fördelar: Mycket bra ljud! Lättspelad.
Nackdelar: Den ser lite konstigt förminskad ut.

Much price value, perfect short and light for small perople
Anonym 02.03.2016
Mer elbasgitarr för detta låga pris kan man inte få säger vår elbaslärare. Är en perfekt kortare bas för barn och ungdomar, för vuxna som vill ha mindre vikt. Min 8-årige sons elbaslärare är imponerad av ljudet och hantverket för detta pris Wow! Jag rekommenderar paketet med elbas + stor förstärkare + kablar + stämdosa + förvaringsställning till gitarren. Köpte fotpall o väska/case på samma gång, billigt! Obs förstärkaren är stor, ok ljud, men väldigt enkel i funktionerna men det duger gott! Två ingångar för gittarer och en mikrofoningång för sång. Coolt. Vi fick leverans från Tyskland till dörren för 150 kr, vilken service! Var dock beredd på att produkter kanske är restnoterade, vi fick vänta en hel månad på leverans för hela denna beställning men det var det värt.

J
Amazing value
Jörn887 06.08.2018
I've been playing bass for 35 years, and have owned and played a huge number of basses. I bought this bass for my 10 year old son, and I'm blown away by what you actually get for next to nothing.

Build quality, finish, setup etc. all more than acceptable, and at this price point it is simply amazing. It is a p-bass, and has limited tonal options of course.

The pickup is probably the weak spot IMO, as the sound isn't quite up there to my ear. But then again, considering what it costs, it sounds killer. :)

Perfect first bass!

F
Great bang for the buck
FrugalGuitarist 02.02.2020
I bought this for my son. I figured the short scale would be good for his small hands. The first one I received had a grounding problem which resulted in a crackling sound when touching the strings when plugged in. Thomann responded swiftly and sent a new one out which worked fine.

At this price point I cannot really find anything bad to say about this bass, especially for a beginner. Someone who's played for a while will perhaps want to get something with nicer pickups but this is perfect for an inexpensive starter instument.

H
En billig men bra bas
Henrik-1977 04.02.2020
Behövde en bas till min hemmastudio och valde då denna bas. Den var bra förpackad och det enda som behövdes var att intonera den. Stränghöjden var lite hög men det går att ändra, så det är inget problem. Har spelat den i någon dag och stämskruvarna gör sitt jobb och håller den i ton hela tiden. Rekommenderas till alla som vill ha en billig och pålitlig bas till hemmastudion.

N
Great bass for the smaller player
NicoSv 17.02.2019
I bought a bunch of these for my school, and I love them. They are light, easy to use, passive and sound overall great. Love the short scale!

E
3/4 Bass
Essio 11.06.2018
My son got this bass when he was 7. It was a perfect beginners bass. On of the buttons got a bit loose, but we managed to tighten it ourselves.

DJ
Mycket bas för pengarna!
Daniel John 07.12.2022
För mig som är gitarrist är den här basen en dröm. Liten och nätt, men låter som vilken high-end bass som helst. Både i stärkare (SVT2) och rakt in i min DAW får jag otroligt jämna resultat. Så, till den mindre hemmastudion eller typ Hansa-studio i Tyskland; upplevelsen av en bra bas är ljudmässigt likvärdig. Köp!