Neumann U89 I mt

Studio-Großmembranmikrofon

Das U 89 ist ein universell einsetzbares Studiomikrofon. In seinem Drahtgazekorb enthält es eine Doppelmembrankapsel. Durch fünf unterschiedliche Richtcharakteristiken lässt sich das Mikrofon gut großflächigen oder breiten Klangkörpern anpassen und auch für Aufnahmen in größerem Abstand zur Schallquelle einsetzen.

Der maximale Schalldruckpegel von 134 dB lässt sich mit einem Drehschalter auf 140 dB erhöhen. Ein weiterer Drehschalter ist für das Absenken des Übertragungsmaßes unterhalb der wählbaren Frequenzen 80 Hz bzw. 160 Hz vorgesehen.

Mit einem Drehschalter unterhalb des Kapselkorbes können neben den gebräuchlichen drei Richtcharakteristiken Kugel, Niere und Acht auch die Einstellungen Hyperniere und breite Niere gewählt werden. Die Hyperniere gestattet besser als die Niere rechts und links des aufzunehmenden Objekts postierte Schallquellen auszublenden, während die breite Niere vorteilhaft zur Übertragung ausgedehnterer Schallquellen eingesetzt wird.

  • Charakteristik: schaltbar auf Kugel, Niere, Acht
  • schaltbare 10 db Dämpfung
  • universell einsetzbar: Gesang, Sprecher, Overhead, Bläser
  • Übertragungsbereich 20 Hz...20 kHz
  • Feldübertragungsfaktor bei 1 kHz an 1 kOhm 8 mV/Pa
  • Nennimpedanz 150 Ohm
  • Nennlastimpedanz 1000 Ohm
  • Ersatzgeräuschpegel (CCIR 468-3) 28 dB
  • Ersatzgeräuschpegel (DIN/IEC 651) 17 dB-A
  • Geräuschpegelabstand (CCIR 468-3) 66 dB
  • Geräuschpegelabstand (DIN/IEC 651) 77 dB
  • Grenzschalldruckpegel für K <0,5% 134 dB
  • Grenzschalldruckpegel für K <0,5% mit Vordämpfung 140 dB
  • Maximale Ausgangsspannung 800 mV
  • Dynamikumfang des Verstärkers (DIN/IEC 651) 117 dB
  • Speisespannung 48 V ± 4 V
  • Stromaufnahme 0,8 mA
  • Gewicht 400 g
  • Durchmesser 46 mm/ Länge 185 mm
  • Farbe Schwarz matt
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Soundbeispiele

 
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  • Female Ballad Dry
  • Female Ballad Processed
  • Male Ballad Dry
  • Male Ballad Processed
  • Female Soul Dry
  • Female Soul Processed
  • Male Soul Dry
  • Male Soul Processed
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Weitere Infos

Röhre Nein
Richtcharakteristik umschaltbar Ja
Richtcharakteristik Kugel Ja
Richtcharakteristik Niere Ja
Richtcharakteristik Acht Ja
Low Cut Ja
Pad Ja
Inkl. Spinne Nein
USB Mikrofon Nein
2 Kundenbewertungen
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
5 /5
  • Features
  • Sound
  • Verarbeitung
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Gesamt
Features
Sound
Verarbeitung
Versatile, honest, warm, open and dependable
stoen1, 15.12.2018
This studio microphone perhaps requires a bit of knowledge, experiment and care for optimum usage; it may therefore deserve a bit more verbose review herewith.

Whichever task given, it proves one of the most versatile and useful microphones ever built, IMO. There are not many high-end models requiring only plain fantom power, yet featuring five perfectly set polar patterns, 6dB padding, two-step proximity effect roll-of, superb sonic resolution, warmth, clarity, sensitivity, frequency and dynamic ranges, longevity, ease of maintenance, combination of traditional discrete technology and modern full-range sound all-in-one.

I've used it in recording any sound source one can imagine; instruments somehow "like" it. Voices sound true and open. Classical guitar sounds alive. So does the trumpet. Complex, demanding sources such as grand pianos, orchestras, orchestral sections and drum kits get captured with great detail and separation - sounding three dimension like. Works great with large sources (such as pipe organs), which sound clean, also with distant sources. There may be certain "boutique microphones" which could perform in some of these tasks in a more engaging way, but not in each of them.

It is built around the robust K89 capsule, with diaphragms at ground voltage, being less susceptible to microscopic dust particles than most condenser mics, and therefore less costly to maintain if treated with care.

But the most important to me is that U89i provides a signal of very high quality and accuracy, which takes "down-stream" processing (EQ-ing, etc.) exceptionally well. This outstanding audio quality at the core of its signal is what makes the difference and justifies the price tag.

Although its popularity seems underrated in the popular music world (it gives pop-singing less "hype" than a U87Ai, but IMO also sounds more engaging, gratifying and midrange-honest than a modern C414): it's a classical standard, capturing sounds and music the way it should, even in less-than-optimal acoustic environments. Some "tech-influencers" nevertheless dare to write that it encourages sloppy recording work, which I strongly disagree. I've worked with U89s in studios for years before deciding to buy one for permanent use in my mobile/home studios, as a "workhorse", or a stand-by microphone or a so-called "desert island" microphone. It took me a while to afford one, but I find it worth the investment.
The same applies to both U89i and U89i mt.
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